wtorek, 11 czerwca 2013

Drożdżowe z rabarbarem (?) i truskawkami oraz imbirem

Jakiś czas temu moja mama wpakowała do lodówki prawie pół kilo rabarbaru i zakomunikowała, że go uwielbia, chociaż wie, że nie każdy domownik za nim przepada. To prawda, bo odkąd pamiętam starała się ona przemycić rabarbarowe cokolwiek (czy to ciasta czy kompoty) do naszej kuchni, a ja zawsze reagowałam na nie niesmakiem. Jednak jako że od dawna grzmię, że przechodzę dziwny okres zmiany gustów i powoli zaczyna mi smakować niemalże wszystko, to uznałam, że trzeba dać tym dziwacznym różowym laskom jeszcze jedną szansę.
Co wyszło z tej próby? No cóż, bardzo smaczne drożdżowe ciasto, cudowna kruszonka z migdałami, truskawki i wspaniały posmak imbiru. Jedyny defekt? No właśnie... rabarbar. Jak widać są jeszcze takie rzeczy, których nie jestem w stanie polubić. Mamie jednak bardzo (bardzo bardzo) smakowało, więc pewnie posmakuje każdemu, kto nie ma na pieńku z rabarbarem. Całej reszcie polecam użycie innych owoców (truskawki sprawdziły się znakomicie).
Przepis pochodzi stąd i został delikatnie zmodyfikowany.


Składniki na ciasto:
400 g mąki
1/4 łyżeczki soli
50 g brązowego cukru
125 ml ciepłego mleka
7 g świeżych drożdży
2 jajka
50 g masła
1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
skórka starta z połowy cytryny
2-4 łyżeczki imbiru
łyżeczka cynamonu
400-500 g owoców (ja dałam pół na pół rabarbaru i truskawek)
skórka starta z połowy cytryny
garść rodzynek sparzonych wrzątkiem
1 jajko ubite widelcem z 1/2 łyżeczki cynamonu i 1/2 łyżeczki imbiru

Składniki na kruszonkę:
50 g mąki
100 g płatków migdałowych
1/4 łyżeczki cynamonu
50 g zimnego masła
4 łyżki brązowego cukru

Wykonanie:
1. W letnim mleku rozpuść drożdże, dodaj jajka i ubij lekko widelcem. Dodaj ekstrakt waniliowy i wymieszaj.
2. W sporej misce wymieszaj mąkę ze skórką cytrynową, solą, cukrem i 1-2 łyżeczkami imbiru.
3. Do suchych składników wlej mokre oraz wsyp rodzynki i zagniataj ciasto do momentu, aż zacznie odchodzić od palców.
4. Odłóż ciasto na godzinę w ciepłe miejsce. Po tym czasie powinno podwoić swoją objętość.
5. Po upływie godziny przełóż wyrośnięte ciasto do formy wysmarowanej masłem. Rozciągnij je do brzegów. Odstaw.
6. W tym czasie przygotuj kruszonkę. Wymieszaj wszystkie składniki suche, dodaj pokrojone w kostkę masło i wyrabiaj rękami aż do uzyskania okruszków.
7. Ciasto w formie wysmaruj jajkiem ubitym z cynamonem i imbirem. Wyłóż na nie owoce i posyp je 1-2 łyżeczkami imbiru i jedną cynamonu oraz kruszonką.
8. Piecz 15-20 minut w 200 stopniach, a potem zmniejsz temperaturę do 180 stopni i piecz kolejne 15-20 min.


Smacznego!

4 komentarze:

  1. W weekend się biorę za nie!:D

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne ciacho! Uwielbiam i drożdżowce i rabarbar :)

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda znakomicie! ja za rabarbarem jestem bardzo bardzo, więc wcinałabym :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie ma to jak drożdżowe z rabarbarem. Super sprawa.
    Pysznie prezentuje się u Ciebie.
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń